مشاوره رایگان : 7085 139 -0917
شکرک زدن عسل نشانه چیست؟
شکرک زدن ، رس کردن ، ته نشين شدن ، دانه دانه شدن ، سفت شدن ، جامد شدن عسل همگی یک معنی می دهند

شکرک زدن عسل

متبلور شدن ، شکرک زدن عسل، رس کردن ، ته نشين شدن ، دانه دانه شدن ، سفت شدن ، جامد شدن و کريستاليزه شدن عسل همگی یک معنی می دهند.

شکرک زدن عسل نشانه چیست؟

عسل مایعی است شدیداً اشباع شده که قاعدتاً شرایطی متبلور میشود .مرحوم دکتر نعمت الله شهرستانی استاد دانشگاه و پدر زنبورداری مدرن در ایران می گویند: شکرک زدن عسل نه تنها دلیل بر بدی و تقلبی بودنش نیست بلکه برعکس معرف آن است که عسل کاملاً سالم بوده و به هیچ وجه با شکر مخلوط نشده و این خلاف تصور غلط رایج در ایران است که عسل شکرک زده و سفت شده را تقلبی می دانند. 

شکرک زدن عسل نشانه چیست؟

پروفسور مرتضی اسماعیلی فوق دکترای حشره شناسی و استاد فقید دانشگاه و ممتاز دانشگاه تهران در مورد شکرک زدن عسل و علت آن چنين می گوید: آنچه که در اصطلاح (شکرک زدن) میگویند و به خاطر وجود کلمه شکر در ذهن تقلبی بودن عسل را تداعی میکند، چیزی جز پدیده تبلور (بلور شدن و کریستالیزه سیون) نیست. 
عسل به علت درصد بالای مواد قندی که دارد در واقع یک ماده جامدی است که تحت شرایط بسیار شکننده ای به صورت مایع قرار دارد . این ماده اشباع شده قندی باید در واقع جامد باشد ولی بطور اتفاقی مایع است ، به همین دلیل به محض اینکه شرایط مطلوب مهیا شود این تغییر فیزیکی یعنی شکرک زدن پدیدار می گردد.تمام عسلها پس از مدتی که در انبار، فروشگاه و منازل نگهداری شوند خود به خود شکرک زده و از حالت مایع خارج و به اصطلاح رس می کنند ، حتی بعضی از عسلها در شان هم شکرک می زنند. 

شکرک زدن عسل در یخچال

رس بستن عسل طبیعی

از نقطه نظر اکثر مصرف کنندگان که آگاهی کافی از خصوصیات عسل ندارند این امر را مبین نا خالصی و غیر طبیعی بودن عسل می دانند ، متأسفانه این موضوع به حدی تاثیر سوء در ذهن مصرف کنندگان ایجاد کرده است ، از یک طرف مشکل بزرگی را برای تولید کننده (زنبوردار و کارخانجات بسته بندی عسل) در جریان عرضه به بازار و از طرف دیگر برای مصرف کنندگان از نظر طبیعی بودن عسل مايع به وجود آورده است. باید توجه داشت شکرک زدن و خاصیت تبلور عسل ، دلیل عدم مرغوبیت آن نیست. در بعضی از کشورهای خارجی عسل متبلور را بیشتر دوست دارند و گاهی به عسل مایع مقداری پودر قند اضافه کرده تا به مرور به شکل بلور در آید.

شکرک زدن عسل اصل

ولی در کشور ما متاسفانه به علت عدم آگاهی افراد و خریداران ،شکرک زدن عسل را یک صفت نا مطلوب دانسته و تمایلی برای خرید عسل رس بسته ندارند و آن را مصنوعی یا عسل تقلبی می دانند.

مطالب مشابه عسل طبیعی

خرید اینترنتی عسل طبیعی از فروشگاه اینترنتی فروش عسل طبیعی ، خرید اینترنتی عسل ارگانیک ، بهترین عسل طبیعی در ایران

ادامه مطلب

خرید عسل وحشی ، عزیزانی که قصد خرید عسل وحشی در تهران دارند با ما تماس بگیرند و بهترین عسل ایران را بدون واسطه از ما بخواهند

ادامه مطلب

عسل وحشی جنوب که افراد بومی به آن عسل کوهی می گویند از مرغوب ترین عسل های دنیا است که در جنوب استان فارس ...

ادامه مطلب

عسل سرپولک یا موم سرپولک چیست ؟ خواص عسل سرپولک یا سرچنگالی که در بین زنبوردارن معروف است، عسلی بسیار خوشمزه و خاص است

ادامه مطلب

عسل طبیعی نظرات کاربران

    نظری ثبت نشده است

عسل طبیعی نظر خود را بیان کنید

نام و نام خانوادگی *

پست الکترونیک : *

نظرات :