مشاوره رایگان : 7085 139 -0917
علت شکرک زدن عسل چیست؟
رس بستن عسل که در اصطلاح عامیانه به آن شکرک زدن عسل هم می گویند از نقطه نظر بسیاری از مصرف کنندگان که آگاهی کافی از...

شکرک زدن عسل طبیعی

رس بستن عسل که در اصطلاح عامیانه به آن شکرک زدن عسل هم می گویند از نقطه نظر بسیاری از مصرف کنندگان که آگاهی کافی از خصوصیات عسل طبیعی ندارند، رس بستن عسل را نشانه غیر طبیعی و تقلبی بودن عسل می دانند.
اما واقعیت چیز دیگریست،
پس شکرک زدن عسل نشانه چیست ؟ شکرک زدن عسل نه تنها بر تقلبی بودن و شکری بودن عسل نیست ، بلکه برعکس معرف آن است که عسل کاملا سالم و عسل خام است و به هیچ وجه با شکر مخلوط نشده است و این خلاف تصور غلط و رایج در ایران است که عسل شکرک زده و سفت شده را تقلبی می دانند.( این سخن از مرحوم دکتر شهرستانی پدر زنبورداری ایران و استاد فقید دانشگاه است)

شکرک زدن عسل طبیعی

شکرک زدن عسل

پروفسور مرتضی اسماعیلی فوق دکترای حشره شناسی و ترویج و آموزش کشاورزی و استاد فقید و ممتاز دانشگاه تهران در مورد شکرک زدن عسل و علت آن چنین می نویسد: آنچه که در اصطلاح شکرک زدن عسل می گویند و به خاطر وجود کلمه شکر در ذهن تقلبی بودن عسل را تداعی می کند،چیزی جز پدیده تبلور (بلور شدن،کریستالیزه شدن عسل )نیست.

دلایل شکرک زدن عسل

عسل به علت درصد بالای مواد قندی که دارد در واقع یک ماده جامدی است که تحت شرایط بسیار شکننده ای به صورت مایع قرار دارد.این ماده اشباع شده قندی ( منظور از قند،انواع قندهایی است که در علم شیمی با پسوند اوز مشخص می شود مانند:گلوکز،فروکتوز و مالتوز) باید در واقع جامد باشد، ولی به طور اتفاقی مایع است. به همین دلیل به محض اینکه شرایط مطلوب مهیا شود این تغییر فیزیکی یعنی شکرک زدن عسل، پدیدار می گردد.

دلایل شکرک زدن عسل

شکرک زدن عسل بستگی به ترکیبات آن ،شرایط و مکان نگهداری عسل ،بسته بندی نمودن و یا ذخیره شدن آن دارد و همیشه علامت نامرغوب بودن آن نیست. بعضی عسل ها در شان (قاب) هم کریستالیزه ( رس ، شکرک) می شوند. اکثر عسل ها پس از مدتی که در انبار، فروشگاه و منازل نگهداری شدند خوب به خود شکرک زده و از حالت مایع خارج می گردند و به اصطلاح رُس می کنند.

برای مشاوره رایگان در مورد خرید عسل طبیعی با شماره 09171397085 تماس بگیرید.

مطالب مشابه عسل طبیعی

عسل براساس این که از یک یا چند گل تهیه شده باشد دارای انواع تک گل و چند گل است. عسل گل‌های مختلف رنگ و طعم متفاوتی دارند

ادامه مطلب

مهمترین خواص عسل اکالیپتوس در درمان عفوت های دستگاه تنفسی است ، عسل اکالیپتوس خواص بیشماری دارد، خاصیت مهم عسل اکالیپتوس

ادامه مطلب

عسل مانوکا چیست ؟ عسل مانوکا در ایران وجود دارد آیا ؟ فروش عسل مانوکا و قیمت عسل مانوکا در ایران ! و فروش عسل مانوکا در تهران

ادامه مطلب

شکرک زدن ، رس کردن ، ته نشين شدن ، دانه دانه شدن ، سفت شدن ، جامد شدن عسل همگی یک معنی می دهند

ادامه مطلب

عسل طبیعی نظرات کاربران

    نظری ثبت نشده است

عسل طبیعی نظر خود را بیان کنید

نام و نام خانوادگی *  

پست الکترونیک : *  

نظرات :